به گزارش خبرگزاری مهر، شماره آخر سال ۹۳ این نشریه به منظور بزرگداشت استاد، به بررسی زندگی، آثار و اندیشه محمدباقر بهبودی می‌پردازد. رایحه کوشش کرده است بهبودی را از زبان خود و خانواده، صاحب‌نظران و شاگردان معرفی کند. همچنینی در بخش آخر این نشریه، بخش فارسی کتاب اصول دین در پرتو نهج البلاغه که سی سال پیش منتشر شده بود، بازنشر شده است.

در سخن نخست این نشریه می‌خوانیم: سیره علمی مرحوم بهبودی چنان با پژوهش عجین بود که بیش از تاثیرپذیری از جلسات بزرگان، به تلاش فردی و تتبع در آثار کهن اتکاء داشت و این مهم، سوابق علمی وی را از این جهت، امیتاز ویژه‌ای می‌بخشد.

محمدرضا حکیمی در یادداشتی در این ویژه‌نامه با عنوان ژرف‌نگری استاد بهبودی در پژوهش‌های حدیثی، در خصوص تصحیح بحار الانوار علامه مجلسی می‌نویسد: ایشان اهمیت این کتاب بزرگ را از جهات مختلف علمی و فنی توضیح داده‌اند و اینکه این تالیف از چه نظرهایی، خدمتی بس بزرگ به شمار می‌آید و اینکه علامه مجلسی گرچه در جمع‌آوری اخبار فروگذار نکرده، اما هر جا خبری ضعیف بوده، یا نسبت مأخذ به مؤلف متواتر نبوده تصریح کرده است.

رایحه

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد‌علی ایازی نیز در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه برخی از نقدها به کتاب معانی‌القرآن دور از انصاف است، معتقد است که توقیف کتاب معانی القرآن به خاطر اشکالاتی بود که برخی ممیزین به این کتاب وارد می‌دانستند و اصرار به اصلاح آن داشتند، اما استاد بهبودی نمی‌پذیرفتند؛ این اشکالات حداکثر می‌توانست در حد اغلاط ترجمه‌ای مورد بررسی قرار گیرد، نه اینکه باعث شود جامعه را از یک دیدگاه و نظر خاص محروم کنیم.

در بخش دیگری از این نشریه، مژگان سرشار در گفت‎‌وگویی که به نوآوری‌های بهبودی در تاریخ، علوم قرآنی، تفسیر، ترجمه و فقه می‌پردازد، اظهار می‌کند: آقای بهبودی متعلق به هیچ جریان خاص یا مرسومی نبودند و نشانه‌اش تاختن جریان‌های فکری موجود به ایشان است. استاد بهبودی معتقد بودند باید به سنت پیامبر اسلام و ائمه بازگشت. از این رو شاید بتوان نام جدیدی برای مکتب خاص بهبودی اختراع کرد. مثلا بگوییم جریان احیای قرآن و سنت پیامبر اسلام و معصومان علیهم السلام.

در این شماره یادداشت و گفت‌وگوهایی از خانواده و پسر استاد بهبودی، استاد حکیمی، سید‌جمال‌الدین دین‌پرور، سیدمحمدعلی ایازی، منصور پهلوان، سعید شفیعی خوزانی، امیر ذوقی، محمدرضا نوراللهیان، فرزانه روحانی، حمید باقری، محمد شریفی، زهره اخوان مقدم، مجید معارف، سیدمحسن میرباقری، مژگان سرشار، عبدالهادی فقهی‌زاده، فروغ پارسا، سیدمجید رویین‌تن، شادی نفیسی و مریم قبادی منتشر شده است.

یادآور می‌شود، ویژه‌نامه ۱۵۵ رایحه با مدیرمسئولی حمید صابر فرزام و سردبیری محمد محمودی در ۱۱۲ صفحه منتشر شده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این ویژه‌نامه با روابط عمومی ایکنا، به شماره ۶۶۴۷۰۲۱۲ (۰۲۱) تماس حاصل کنند.