مرگ و سرنوشت

این نوشتار در ادامه موضوع گسترش نسل بشر در اشارات قرآنی، به ارائه بحث « مرک و زندگی پس از مرگ »، از سلسله جلسات بازشناسی دیدگاه تفسیری و منظومه فکری استاد بهبودی می پردازد. مرگ بشر در دنیا، سومین مرحله از مراحل زندگی انسان است و امید می رود مطالعه و پیگیری این مباحثات به درک بهتر معانی قرآن کریم کمک کند.

مرگ و کیفیت آن

کیفیت توفی نفس و توقیف آن توسط ملایکه در این فایل بررسی شده است. همچنین ورود انسان به عالم برزخ، در حالت موت. درباره اینکه که چرا از نظر استاد نفس مادی است. احوال بشر در این دوران و روایت‌هایی در باره این دوران نیز بیان شده است.

رجعت

در این قسمت مساله رجعت از نظر کیفیت، مکان، زمان و علت رجعت به تمامی بررسی شده است.

دلایل رجعت

دلیل‌های رجعت از قرآن در این فایل بررسی شده است. همچنین مطالب تاریخی مربوط به مساله رجعت و اینکه چرا بقیه آیه‌های مورد ادعای بعضی مفسران رجعت را مطرح نمی‌کند، بیان شده است.

در ادامه مبحث رجعت، تفاوت آن با تناسخ مطرح شده است. سپس مروری بر سایر دوران‌های گذران بشر از ابتدا تا انتها داشته‌ایم و در آخر زمینه‌ای برای ورود به مرحله رستاخیز و در واقع چهارمین مرحله گذران بشر را ذکر شده‌است.

مهارت ها

نوشته شده در

اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۰

یک دیدگاه

  1. مجتبی

    با سلام و سپاس از دکتر سرشار و آقای بهبودی و دیگر بزرگواران.

    یک مسئله ای که درباره ی استناد استاد بهبودی به آیه ی ۵۰ سوره انفال برای اثبات مادی بودن نفس و رد تجرد آن مطرحه این هست که از نظر فلاسفه، نفس مجرد از ماده و صورت، در هر نشئه ای دارای جسم و بدن متناسب با آن نشئه هست. در نتیجه، نفس در عالم برزخ دارای بدنی برزخی و مثالیست، و می توان تضریب بر وجوه و ادبار توسط ملائکه رو، تضریب وجه و دبر بدن مثالی نفس در آن نشئه ی برزخی و مثالی فرض کرد. با در نظر گرفتن این نکته، به نظر میرسه که استناد استاد به این آیه برای رد نظریه ی فلاسفه نا تمام خواهد بود.

    پاسخ

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *