ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۱ قمری، و آرزوی توفیقات مادی و معنوی در این ماه عزیز برای همگان، در این نوشتار با عنوان «ماه رمضان بهار قرآن» به مناسبت اولین سالگرد رونمایی از این وبگاه، گزارشی مختصر از اهداف و عملکرد آن تقدیم حضور شده است. امید است مخاطبان با اظهار نظرات خود ما را در بهبود عملکرد خود یاری رسانند.

ماه رمضان بهار قرآن و گزارشی کوتاه از اهداف و عملکرد

دو سال پیش در چنین روزهایی در ماه مبارک رمضان، هسته اولیه تشکیل گروهی از شاگردان قدیمی و علاقمندان به آراء و نظرات استاد بهبودی با پیگیری های آقای مهندس مهانیان شکل گرفت. انگیزه تشکیل گروه، استفاده از خرد جمعی برای حفظ و نشر آثار و دیدگاه های استاد محمدباقر بهبودی است. وی یکی از دانشمندان معاصر و صاحبان آرا و نظرات متمایز در حوزه معارف دینی به ویژه در شیوه تفکر و نقد متون دینی و علوم قرآنی و حدیث بود که آثارش در زمان حیات خود، مورد استقبال واقع نشد.

با توجه به سیره عملی استاد، برای گسترش معارف ناب و سره قرآنی در بین جوانان و دانشجویان، این گروه اهداف زیر را طی دو سال گذشته دنبال کرده است:

  •         نشر آثار و افکار استاد بهبودی برای دسترسی علاقمندان
  •         برقراری شرایط مناسب از نظر امکانات و تجهیزات، برای دسترسی الکترونیک به آثار استاد
  •         برقراری شرایط مناسب برای سایر محققان و صاحب نظران، به ویژه محققان نسل جدید، برای اظهار نظر درباره آثار و شیوه نقد استاد بهبودی در علوم قرآنی و حدیث

بدین منظور در سال اول دو موضوع در دستور کار قرار گرفت:

  • طراحی وبگاهی جدید برای نشر آثار استاد که قابلیت برآوردن اهداف فوق را داشته باشد
  • جمع آوری آثار پراکنده استاد و منابعی که در وبگاه قبلی استاد به صورت الکترونیک ارائه شده بود

رونمایی از وبگاه به مناسبت حلول ماه رمضان بهار قرآن

در روز آغازین ماه مبارک رمضان سال گذشته، از وبگاه جدید استاد بهبودی با حدود ۲۰ صفحه رونمایی شد و به تدریج سعی شد تا مطالب جدیدی برگرفته از آثار استاد بهبودی، متناسب با سبک و سلیقه متداول در فضای مجازی، تدوین و در وبگاه منتشر گردد. بدین ترتیب به همان اندازه که در انتخاب محتوای مطالب وبگاه دقت شد، سعی شد تا خوانایی و شکل ظاهری مطالب نیز، با معیارهای نوین مطالب در فضای مجازی سازگار باشد.

امروز پس از گذشت یک سال از رونمایی، این وبگاه میزبان حدود ۱۲۳ مطلب است و دست کم ۲۰ مطلب در انتظار بررسی و آماده انتشار دارد. بدین ترتیب هر هفته تقریباً دو مطلب جدید در وبگاه منتشر شده است. اما هنوز بسیاری از آثار و کتابهای استاد به صورت کامل در دسترس نیست.

برنامه سال آینده: ادامه برنامه های سال قبل

اولویت نخست: تکمیل معرفی آثار

تکمیل معرفی کتابهای اصلی استاد بهبودی اولویت اول کارهای سال آینده است. از آنجا که بسیاری از کتاب های ایشان، به صورت چاپی در دسترس نیست و فعلاً برنامه ای هم برای چاپ آنها به صورت قبلی وجود ندارد، لازم است تا کلیه این کتاب ها تا پایان سال، به صورت الکترونیک در دسترس علاقمندان قرار داده شوند و اولویت معرفی آثار، با آن دسته از کتاب هایی است که در بخش دیدگاه ها از طرف مخاطبان وبگاه درخواست شده است.

همچنین کلیه کتابهایی که نسخه های چاپی آنها در انبار وجود دارند، شناسایی و معرفی خواهند شد تا در صورت نیاز، در اختیار علاقمندان واقع شود.

اولویت دوم: تکمیل ثبت خاطرات شفاهی

فهرستی از افراد و شخصیت هایی که ثبت خاطرات ایشان ممکن است برای شناخت آثار و رویکرد استاد بهبودی در نقد متون دینی مفید باشد، تهیه شده که به همت آقای مهندس افتخارزاده در حال انجام است. سال گذشته خاطرات آقای دکتر خسروی در اواخر آبان ماه منتشر گردید و بسیار مورد استقبال قرار گرفت. صفحه خاطرات ایشان تا امروز بیش از ۱۵۰ بازدید داشته است. ثبت خاطرات آقای سید مجید روئین، یکی از قدیمی ترین دوستان و نزدیک ترین افراد به استاد بهبودی که نقش کلیدی در نشر آثار استاد به زبان انگلیسی در خارج از کشور داشته اند، نیز در دو جلسه به اتمام رسیده که به علت برخی مشکلات فنی در صدابرداری، هنوز منتشر نشده است.

همچنین بخش اول مصاحبه های ثبت خاطرات آقای دکتر میرباقری و آقای دکتر معارف نیز در سال گذشته انجام شد و امید است که در سال آینده بتوان دست کم هر ماه، ثبت یکی از خاطرات را تکمیل و در وبگاه منتشر نمود.

اولویت سوم: ادامه برگزاری جلسات بازشناسی

یکی از اهدافی که در سال گذشته برای گرامی داشت یاد استاد برنامه ریزی گردید، چاپ یک یادنامه برای استاد بهبودی بود. بدین ترتیب از برخی از اندیشمندان و شاگردان قدیمی استاد دعوت شد تا با ارائه مقالاتی ما را در چاپ این یادنامه یاری کنند. پس از مدتی، بهتر دیده شد تا در مرحله اول، بازشناسی منظومه فکری استاد بهبودی در دستور کار قرار گیرد و لذا در آذر ماه سال گذشته، اولین جلسه بازشناسی منظومه فکری استاد بهبودی با محوریت خانم دکتر سرشار تشکیل گردید و قرار شد که این جلسات به صورت منظم برگزار گردد.

اولین موضوع مورد بررسی، بازشناسی موضوع هفت آسمان در قرآن بود که تا کنون بیش از ۱۸۵ بازدید داشته و ۲۳ دیدگاه از علاقمندان به موضوع در آن ثبت شده است. البته پیش بینی می شود که برگزاری این جلسات بیش از یک سال ادامه یابد و برای پربارتر شدن مباحث موافقت برخی از اساتید و اندیشمندان نام آشنا نیز برای حضور در این جلسات و مشارکت در مباحث آن، حسب مورد گرفته شده است.

استقبال از وبگاه در سال گذشته

با اینکه فقط یک سال از رونمایی این وبگاه گذشته است، بررسی میزان استقبال از مطالب آن، بسیار حائز اهمیت است. بدین ترتیب با کمک یکی از متخصصان فناوری اطلاعات، سعی شد تا اطلاعات کاملی از نحوه و سلیقه بازدید بازدیدکنندگان وبگاه استخراج گردد تا بتوان در تدوین مطالب جدید از آنها استفاده نمود.

نمودار بازدیدکنندگان

مطالعات دقیق یکی از متخصصان حوزه فضای مجازی، نشان داده است که در شش ماهه گذشته، به صورت میانگین روزانه بین ۹ تا ۱۲ نفر به این وبگاه مراجعه کرده اند. نمودار تغییرات روزانه بازدید کنندگان در شش ماه گذشته در زیر آورده شده است:

بازدید کنندگان
تغییرات شماربازدید کنندگان از اواخر اکتبر میلادی سال ۲۰۱۹ تا ۲۶ مارس سال ۲۰۲۰

بررسی این نمودار و همچنین نمودار سالانه نشان داده است که پست های تلگرام، اینستاگرام، استفاده از واتساپ تعداد بازدید کنندگان از وبگاه را به صورت قابل ملاحظه ای افزایش می دهد. تاثیر نظر خواهی از دوستان در فضای مجازی درباره دو نوشته اخیر، در ماه های ژانویه و فوریه امسال به راحتی به صورت دو روز پر بازدید در نمودار بالا قابل ملاحظه است. این موضوع نشان می دهد که چنانچه مخاطبان این وبگاه برخی مطالب و دیدگاه های خود را در فضای محازی برای دوستان خود به اشتراک بگذارند، تعداد بازدیدکنندگان افزایش خواهد یافت.

نموداربازدیدکنندگان جدید

از بین ۹ تا ۱۲ بازدید کننده روزانه این وبگاه، تعداد ۶ تا ۸ بازدید کننده جدید هستند و الباقی قبلاً حداقل یکی از صفحات وبگاه را بازدید کرده اند. بنابراین تقریباً دو سوم بازدید کنندگان روزانه این وبگاه قبلاً مخاطب نبوده اند. البته باید در نظر داشت که شناسایی بازدید کنندگان قدیمی به واسطه استفاده اعلب آنان از انواع فیلتر شکن قدری مشکل است. لذا با این که شمارنده بازدیدهای سایت، فقط تعداد ۶۸۲ بازدیدکننده را به عنوان بازدید کننده قدیمی ثبت کرده است، شاید تعداد واقعی انان بسیار بیشتر باشد.

یازدید کنندگان جدید
تغییرات شماربازدید کنندگان جدید از اواخر اکتبر سال ۲۰۱۹ تا ۲۶ مارس سال ۲۰۲۰ میلادی

مجموع زمان صرف شده برای بازدید روزانه

مجموع زمان بازدید از این وبگاه در شش ماه گذشته بالغ بر ۱۸۵ ساعت بوده است. بازدید کنندگان این وبگاه روزانه فقط در مجموع یک ساعت را صرف بازدید و مطالعه مطالب می کنند. نمودار زیر مجموع زمان بازدید از صفحات این وبگاه را به ثانیه نشان می دهد. همان طور که ملاحظه می شود، حداکثر زمان روزانه برای بازدید در حدود ۵ ساعت است.

زمان کل بازدید
مجموع زمان روزانه صرف شده برای بازدید از وبگاه از اواخر اکتبر سال ۲۰۱۹ تا ۲۶ مارس سال ۲۰۲۰ میلادی، به ثانیه

ماه رمضان بهار قرآن، و آخرین مطالب:

دیدگاه مخاطبان

تا کنون اندکی از مخاطبان در پاسخگویی به برخی سئوالات و مباحث طرح شده در این وبگاه مشارکت فعال داشته اند. به امید اینکه در سال آینده مشارکت در مباحث قرآنی و حدیثی بیشتر باشد، ضمن تشکر از مشارکت کنندگان زیر، توجه علاقمندان را به بحث مفصلی که درباره ماهیت حیات و ممات و آگاهی انجام شده است، جلب می نماید. امیدواریم به زودی مطالبی درباره این موضوع به عنوان جمع بندی، از یکی از اساتید دانشگاه آماده انتشار گردد.

  1. پناه بر خدا از اینگونه استنباطات پیش خودی. گرچه تفسیر روایی-اخباری را دوست نداشتم و در بسیاری از موارد موجب…

  2. سلام علامه مرتضی رضوی منظور از اسمانهای سبع را شش مرحله بیگ بنگ دانسته اند که هر بیگ بنگ اسمانی…