«جریان‌های فهم قرآن کریم در ایران معاصر»؛ کتابی که هنوز در دسترس نیست به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، کتاب «جریان‌های فهم قرآن کریم در ایران معاصر» جدیدترین اثر احمد پاکتچی، عضو گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق(ع) است. این کتاب ششمین جلد از مجموعه آثار قرآنی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و در ۵۰۰ صفحه و تابستان سال نود و پنج، منتشر شده است.

. . . پاکتچی در یک پیشگفتار ۴۸ صفحه‌ای تلاش کرده است تا فتح بابی در زمینه جریان‌شناسی که می‌خواهد انجام دهد، داشته باشد. هر یک از فصول این کتاب به یکی از اندیشمندان اختصاص دارد.

خود عناوین فصول ما را با رویکرد کلی پاکتچی آشنا می‌کند. وی به ترتیب در هر یک از فصول ۲۰ گانه به «عباس‌علی کیوان‌قزوینی»، «محمدحسن شریعت‌سنگلجی»، «سیدابوالقاسم خویی»، «امام خمینی»، «علامه طباطبایی»، «ابوالحسن شعرانی»، «حسین‌علی راشد»، «محمدتقی شریعتی»، «مهدی بازرگان»، «سیدمحمود طالقانی»، «مرتضی مطهری»، «محمدباقر بهبودی»، «محمدهادی معرفت»، «عبدالله جوادی‌آملی»، «سیدحسین نصر»، «علی شریعتی»، «محمدمجتهدشبستری»، «عبدالکریم سروش»، «علی صفایی‌حائری» و «مصطفی ملکیان» پرداخته است.

مولف گزیده‌هایی را که در این فصول قرار داده شده است را حاصل مطالعات سال‌های متوالی خود عنوان می‌کند که کوشش کرده است ذیل آن‌ها هم چهار نسل از نظریه‌های فهم قرآن پوشش داده شود و هم جریان‌های متنوع فکری با ذکر یک یا دو فرد از هر یک از آنها معرفی گردند. در نهایت پاکتچی با ارائه منابع خود، راهی را برای تحقیق بیشتر در این خصوص معرفی می‌نماید.


لینک اصل خبر